۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 1008592

یک حقوقدان گفت اگر زن قصد طلاق داشته باشد و مرد رضایت ندهد باید یکی از دلایلی که قانون گفته را داشته باشد. مثلا مرد نفقه پرداخت نکند که این کار علاوه بر اینکه دلیلی بر جدایی زن بوده، جرم نیز محسوب می‌شود و تا دو سال حبس دارد.

پرداخت نکردن نفقه جرم محسوب می‌شود

زهرا افتخاری‌نیا اظهار کرد: «در قانون ما حق طلاق در انحصار مرد است یعنی مرد می‌تواند بدون هیچ دلیلی همسر خود را طلاق دهد اما زن نمی‌تواند بدون دلیل طلاق بگیرد و باید موافقت همسر خود را داشته باشد.

وی بیان کرد: «اگر زن قصد طلاق داشته باشد و مرد رضایت ندهد، باید یکی از دلایلی که قانون گفته را داشته باشد. مثلا مرد نفقه پرداخت نکند که این کار علاوه بر اینکه دلیلی بر جدایی زن بوده، جرم نیز محسوب می‌شود و تا دو سال حبس دارد.»

افتخاری‌نیا افزود: «مورد دیگر اینکه زن دچار عسر و حرج شود یا مرد بیش از ۴ سال غایب باشد. مورد بعد وکالت در طلاق است که اگر زن این وکالت را داشته باشد، می‌تواند بدون رضایت مرد طلاق گیرد.»

طلاق خلع یا مبارات چیست؟

این حقوقدان گفت: «مورد بعد طلاق خلع یا طلاق مبارات است؛ یعنی اینکه زن به قدری از همسر خود نفرت دارد که حاضر است مالی را بدهد و فقط طلاق بگیرد که میزان آن برای هر نوع در قانون آمده است. لازم به ذکر است زن به هر کدام از این موارد استناد کند، باید آن را ثابت کند.»

وی درخصوص تفاوت طلاق با حق فسخ مطرح کرد: «ما در قانون فسخ نکاح داریم که همانند طلاق است و مثل طلاق اثر جدایی را دارد ولی به لحاظ حقوقی با طلاق متفاوت است از جمله اینکه داخل شناسنامه فرد مهر طلاق نمی‌خورد و قید می‌شود که فسخ نکاح صورت گرفته است.»

افتخاری‌نیا افزود: «فسخ نکاح از لحاظ حقوق و میزان عُده با طلاق متفاوت است، اما در حقوق مواردی آمده که شخص می‌تواند فسخ نکاح را انجام دهد. مثلا مرد دارای یک عیب یا بیماری مانند مجنون باشد. مورد دیگر این که مرد زن را فریب داده باشد، یعنی خود را وکیل معرفی کند، اما در واقع وکیل نباشد.»

منبع: پانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.